Apotheek, zorgverzekeraar of toch specialist, wie beslist wat ik als medicatie krijg?

Vanmorgen kwam de apotheek mijn medicatie brengen zoals altijd. Ik keek en zag het direct….weer hadden ze het merk veranderd, naar het merk wat ik hiervoor had en waar ik allergisch op reageer.  Zij geven steeds Glenmark en ik wil de pillen van Ratiopharm.

Eerst even tot tien geteld en toen de telefoon gepakt en daar volgde de discussie die we tijd terug ook al voerde. mevrouw het is hetzelfde middel met hetzelfde werkende bestanddeel, alleen van ander merk en anders van vorm en kleur. Ja dat weet ik en snap ik maar juist dat is waar iets in zit waar ik slecht op reageer……ik vraag direct of ik preferentie moet vragen via zorgverzekeraar  maar dat hoeft niet. Ze kijkt in het systeem enz egt beide merken zijn voor uw verzekeraar groen u mag beide hebben. als ik dan vraag waarom ze dan weer deze geven terwijl ik vorige keer ook al heb gebeld en het uitgelegd heb…ja heeft onze voorkeur dit merk is 1 bij ons en het andere hebben we ook , maar u krijgt standaard deze mits anders vermeld. Maar euh waarom is er niets vermeld ik heb toch al eerder dit gesprek gehad? Nou na een lange heen en weer discussie meld ze me dat het merk dat ik wil niet leverbaar is tot half augustus…..nou dat weer, o nee  ze hebben voorraad dus voor nu zouden ze nog hebben en uiteindelijk na lange discussie krijg ik dan te horen dat ze ze koen omruilen, maar dat volgende keer het weer kan  (lees zal) gebeuren omdat dit hun nummer 1 merk is en elke drie maanden schijnt er een lijst te komen van zorgverzekeraars met wat groen of rood is groen mag je kiezen (zolang je apotheek dat toelaat blijkt) en bij rood moet je zorgverzekeraar bellen voor preferentie.

Ik bel vervolgens na mijn lunch mijn zorgverzekeraar….nu leg ik uit wat er speelt en  ook heir weer discussie want nu krijg ik te horen dat er geen preferentie nodig is ik mag beide merken  en beiden worden vergoed het is aan mijn apotheek om te kijken welke beste past bij mij. Ik leg uit dat dat dus niet gebeurt zij kiezen voor hun zelf hun nummer 1 merk en  ik moet dus elke keer het gevecht aan gaan. Ik leg uit wat er kan gebeuren  de jeuk, bulten, biopten  naar artsen in Amsterdam met zieken taxi en dat dat allemaal verspild geld , tijd en energie is omdat het voorkomen kan worden. Vervolgens legt hij uit dat ik dan mijn specialist een verklaring moet laten schrijven aan apotheek en als de apotheek die  bevestigd dan is het opgelost, maar dat is vreemd wordt er direct gezegd want het middel mag u al hebben dus eigenlijk kan u gewoon uw voorkeur aangeven bij apotheek. Ja nogmaals mijn apotheek luistert er niet naar die beslist gewoon da tik hun merk moet nemen met alle ellende en risico’s van dien.  Ik draai en alles vliegt door elkaar in mijn hoofd dit heeft geen zin, compleet geen zin en ik hang op.

Ik bel nu naar AMC en krijg de arts assistente en leg haar uit waar ik al de hele dag mee bezig ben en ze snapt het  direct. we gaan nu de arts vragen om toch een verklaring voor preferentie te maken zodat de apotheek gedwongen gaat worden en ik niet elke drie maanden dit spel hoef te spelen. Nu is het afwachten of dit lukt en gaat werken, maar de dag is zo goed als om nu en ik heb pillen voor een maand of 3 maanden dat zie ik  straks wel hoeveel ze nu werkelijk brengen en in die tijd hoop ik dat dit opgelost wordt door een brief van mijn arts in AMC Amsterdam.

Voor nu baal ik en ben boos door dit falende beleid en ik merk het op zo veel plekken  de zorg wereld is ziek en ik zoek iemand of meerdere personen die dat nu eens voor altijd gaan oplossen……

UPDATE: bezorger van apotheek heeft mijn pillen bij achterburen in de bus gedaan, verkeerd bezorgd  de bewoner daar wachtte op zijn medicatie maar herkende dit niet en zag dat het mijn pillen waren en kwam ze vriendelijk brengen.
Dan bel je apotheek om te vragen hoe dat kan staat toch duidelijk een adres op dat heel ander nummer heeft, zegt ze bezorger zegt ent tegen ons u reageerde niet op bel daarom zit het in de brievenbus. Tja maar dan wel op heel ander nummer maar ok. Wet van murphy als er iets fout gaat dan ook alles…..

Dit bericht is geplaatst in Dagelijks Leven. Bookmark de permalink.

4 reacties op Apotheek, zorgverzekeraar of toch specialist, wie beslist wat ik als medicatie krijg?

  1. Jolanda Koningstein schreef:

    Ik heb precies hetzelfde probleem. Nu is ratiopharm weer niet leverbaar. Daar wordt je toch zo moe van iedere keer

  2. Moontje schreef:

    Jolanda klopt ratiopharm was ook mijn middel en is elke keer slecht leverbaar ik heb na vele pogingen een goede vervanger, ook klein, blauw en geen reacties erop. Dus ik gebruik nu helemaal geen ratiopharm meer, maar alleen nog Aurobindo. Misschien voor jouw ook oplossing?

  3. Jolanda koningstein schreef:

    Heb toen via zhs apotheek laatste 5 dozen gekregen. Deze zijn op Ik kreeg de. Laatste keer net voor vakantie loratadine. Het gevolg hier op vakantie allemaal bulten met schijven van insectenbeten en jeuken je wil het niet weten. Heb gister foto’s naar huisarts gestuurd. Ben benieuwd naar reactie

  4. Moontje schreef:

    Hoi
    Na veel puzzelwerk van apotheek gebruik ik nu Desloratadine van Aurobindo en dat werkt perfect, is precies zelfde samenstelling als di eik had van Ratiopharm.
    Wellicht werkt die ook goed bij U suc6

Geef een reactie