Monique & Johannes Pijnacker Hordijk Een kijkje in ons leven

18sep/140

Nieuwe soap OHRA & Kunstgebit

Goed vorig jaar werd besloten om medische redenen mijn bovengebit er direct uit te halen. Om dat te kunnen regelen met OHRA en vergoedingen werd een aanvraag ingediend door de tandarts en mij  en vervolgens begon het proces van happen en aanmeten. Niet veel later had ik een noodprothese en op 19 juni 2013 trok de kaakchirurg in Utrecht alles eruit. De ingreep viel mee en alles verliep vlotjes. De nacontroles gingen goed en ik had geen pijn meer en was erg blij.

De regels stellen dat je dan tenminste 12 maanden een noodprothese dient te hebben alvorens je mag beginnen met je definitieve prothese. In die periode mag je een keer een laagje laten aanbrengen omdat je kaak krimpt en dan raakt de prothese erg los en dat is gebeurt . En dan krijg je dus al niet alles meer vergoed. je krijgt uit basispakket 75% procent vergoed en aanvullend 200 euro. Goed er zitten dus altijd al kosten aan maar nu betaal je al meer omdat je dan opeens je eigen bijdrage niet vol hebt en die dus eerst op moet. lekker dan want dit proces is zeer nadelig gedeeld in fase zeker met betrekking tot je eigen bijdrage. maar goed het is niet anders en de rekening dus toch zelf maar betaald en dan op naar het volle jaar zodat we eindelijk een definitief gebit krijgen.

en dan…………………precies is het zover en beland je met een harde klap in de put van bureaucratie en ellende bij OHRA.

Goed op 8 september was ik bij de tandarts en de begroting is opgemaakt en getekend en op 24 september aanstaande gaan we beginnen met aanmeten. De begroting stuur ik direct op naar OHRA zoals hoort volgens de voorwaarden. als er na een week geen reactie is mail ik ze het nogmaals en vermeld dat dit de tweede vraagstelling is, dit is op 16 september 2014. Ohra antwoord en de volgende mailwisseling ontstaat:

Geachte mevrouw Pijnacker,
Op 8 september 2014 stuurde u ons per e-mail een begroting. U ontving geen bericht van ons. Wij geven u graag een reactie.

Begroting
Op 11 september 2014 stuurden wij u per post een brief met informatie over de begroting. Deze zal u binnen nu en enkele dagen ontvangen. Daarnaast stuurden wij u op 12 september 2014 een mail met als bijlage de brief. In de brief geven wij aan dat er binnen de vastgestelde termijn van 5 jaar een nieuwe prothese geplaatst gaat worden. Daarom vragen wij u contact op te nemen met uw zorgverlener (tandarts) zodat deze de prothese bij onze afdeling Medische Beoordelingen kan aanvragen. Wij adviseren u de brief per post even af te wachten en dan contact op te nemen met uw tandarts.

Beste LS,
Geen brief ontvangen en ook geen mail. Vreemd na 6 dagen geen post en dat die mail toevallig  niet aankomt. Het is niet te vinden in het correspondentie archief op mijn Ohra online die stopt op 22 juli jl.  Het is geen nieuwe prothese maar de eerste. Je krijgt volgens  jullie eigen eisen (lees regels voorwaarden)  eerst een jaar lang een tijdelijk gebit en dan pas een definitief gebit. Gaarne ontvang ik per omgaande nogmaals deze email met brief.

Geachte mevrouw Pijnacker,
In uw e-mail geeft u aan dat u onze antwoordbrief op uw ingestuurde tandartsbegroting nog niet ontving. Daarnaast geeft u aan dat de eerder gedeclareerde prothese een noodprothese betrof. Hieronder geven wij u graag antwoord op uw vragen.
Antwoordbrief begroting
Onze antwoordbrief op uw begroting verstuurden wij u al wel per post en per e-mail. Wij vinden het vervelend dat u deze nog niet ontving, het is ons niet duidelijk wat er misging. Wij kunnen de brief niet als bijlage bij deze e-mail meesturen maar u ontvangt deze alsnog per post en ook per e-mail.

Prothese
De eerder gedeclareerde prothese die u in 2013 kreeg werd door uw tandarts gedeclareerd als een definitieve prothese en niet als noodprothese. Als het wel een noodprothese betreft dan hoort de tandarts de prothese met een andere verrichtingencode te declareren. Uw tandarts weet welke verrichtingencode hij daarvoor moet gebruiken. Zolang wij geen gecorrigeerde rekening van de tandarts ontvangen moeten wij er vanuit gaan dat het om een definitieve prothese gaat. Dat betekent dat uw tandarts een akkoordverklaring bij ons aan moet vragen voor u om in aanmerking te komen voor vergoeding van een nieuwe gebitsprothese.

Ook ontvang ik alsnog de mail met copy brief, deze is nog steeds niet aangekomen dus vrees dat die is opgegaan in rook. Na deze informatie bel ik de tandarts en in het eerste gesprek spreken we af dat we de aanvraag dan maar nogmaals gaan doen. Maar als de laatste mail komt spreek ik de tandarts zelf nog een keer en vraag hem naar de declaratiecodes en hij legt alles netjes tot in detail uit en er is maar één code. Goed ik mail hem de mail door en  hoe dan ook gaan we echt beginnen en deze soap ook vrees ik.

Bij de gesprekken met mijn tandarts en zijn handelen is alles volledig duidelijk, maar jammer genoeg niet bij OHRA.
Want hoe kan het zijn dat als je volgens hun voorwaarden eerst een begroting indient voor een prothese en die wordt geaccepteerd en dat je dan na een jaar opeens erachter komt dat bij OHRA deze aanvraag als definitieve prothese is geboekt terwijl zij in hun administratie zo kunnen zien dat dit eerste aanvraag was dus een noodprothese……zij  de voorwaarden hebben eerst 12 maanden een noodprothese en dan pas definitieve. Lijkt me toch dat je daar als zorgverzekeraar naar kijkt bij aanvragen. Het is gewoon niet mogelijk om hoe dan ook direct een definitief gebit te krijgen via OHRA of welke zorgverzekering dan ook dus  de conclusie is dat men bij OHRA vreemd bezig is en zelf ondergaat in hun eigen bureaucratie van regels voorwaarden en codes en jij als klant dan hun hun werk kan gaan uitleggen samen met je tandarts moet ik hier mijn tijdelijke tanden in gaan zetten….het is een are wereld!

 

Reacties (0) Trackbacks (0)

Nog geen reacties


Geef een reactie

Nog geen trackbacks.