Monique & Johannes Pijnacker Hordijk Een kijkje in ons leven

16jun/050

Volkskrant – Fanatiekelingen in prijsvragen

Voor de lol en de heb

Duizenden mensen doen jaarlijks mee aan loterijen, prijsvragen en belspelletjes. Sommigen maken er zelfs een dagtaak van. Ze gebruiken meerdere namen en sjoemelen met leeftijden.

Zijn volgende grote prijs is een reis naar HawaﮠPrijsvraagliefhebber Freek Bimans (30) omschrijft zichzelf als een winnaar. 'Ik ben een van de fanatiekste in mijn soort.' Hoewel de uitslag nog niet bekend is, weet hij het 100 procent zeker. 'Als ik iets wil, dan win ik het.' Hele dagen zoekt hij naar prijzen op internet, radio en televisie. Het maakt niet uit wat het is, hij wil het winnen. 'Het is puur voor de heb. Ik heb zelfs ooit honderd rollen wc-papier gewonnen.'

Valse namen, andere adressen, verzinsels; als het nodig is, zet hij alles in. Om zijn winkans te vergroten, stuurt hij desnoods het antwoordformulier duizend keer in. De buit: zeven tot veertien prijzen per week. Albums vol foto's heeft hij in zijn boekenkast thuis in het Brabantse Veghel: foto's van reizen naar onder meer Los Angeles en Veneti뮠Ernaast liggen stapeltjes onuitgepakte dvd's. Het vorige week gewonnen Fisher Price-dorp van zijn dochters bedekt de koffietafel.

Duizenden doen jaarlijks mee aan kansspelen zoals loterijen, prijsvragen en belspelletjes. Sinds de komst van internet zijn de mogelijkheden om prijzen te winnen alleen maar toegenomen. 'Nu kan iedereen op elk moment van de dag meedingen naar prijzen. Terwijl dat vroeger voornamelijk kon tijdens televisieprogramma's of radioshows', vertelt kansspelspecialist Sytze Kingma van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Bijna 400 duizend mensen deden vorig jaar mee aan de gratis kansspelen via internet, naar schatting van het onderzoeksbureau Motivaction.

Een deel van hen maakt er een hobby of zelfs een dagtaak van. Zo struint Bimans samen met andere prijzenjagers de media af op zoek naar prijzen en antwoorden. Ze ontmoeten elkaar op websites als www.prijsvragenpret.nl, www.prijsvragenplaza.nl en www.prijsvragenforum.nl. Daar overleggen ze over de antwoorden, helpen ze elkaar met slagzinnen en tippen elkaar over te winnen prijzen.

'Je ontmoet er leuke mensen', vertelt Bianca (31). Ook zij is dagelijks op de sites te vinden. Voor de gezelligheid, maar ook om te winnen. Zo won ze de afgelopen acht jaar onder andere twee auto's, reizen naar Amerika, Parijs en Londen en bijna haar hele inboedel. Ze wil, net als Bimans, niet met haar echte naam in de krant. Uit angst om op een mogelijke zwarte lijst van bedrijven te belanden 鮠om anderen niet de ogen uit te steken met haar prijzen. Bimans: 'Er is veel jaloezie onderling.' Hij vertelt anderen niet alles over wat hij wint - uit angst dat ze hem zijn succes niet gunnen en hem niet meer helpen op de websites. 'Sommigen bellen bedrijven op om de winnaars aan te geven die hebben gesjoemeld of te vaak hebben gewonnen.'

Zo'n vijftig tot honderd prijsvraagliefhebbers zijn even fanatiek als Bimans, schat hij. Die hebben er een dagtaak van gemaakt. Een paar duizend prijsvraagliefhebbers doet in ieder geval geregeld mee, zo blijkt uit de bezoekersaantallen van de websites.

Verveling. Dat was het wat Bimans er vijf jaar geleden toe bracht met prijsvragen te beginnen. Hij zat in de WAO omdat hij was afgekeurd wegens rugproblemen. Na de eerste prijs bij de TROS, het computerspel Rayman, was hij verkocht.

Bianca kreeg de liefde voor prijsvragen van haar moeder mee. Maar het werd pas serieus toen ze stopte met werken na de geboorte van haar kind. 'Op een gegeven moment kwamen de muren op me af. Ik moest mijn creativiteit ergens kwijt.' Inmiddels fotografeert, dicht en knutselt ze er dagelijks op los om prijzen te winnen. Toen het reality-programma Planet Race werd uitgezonden in 2003, zat Bianca aan haar computer gekluisterd. Ze deed als gids mee: zes kandidaten maakten een reis rond de wereld en losten opdrachten op met behulp van 'gidsen' in Nederland. 'Ik was er bijna 24 uur per dag mee bezig.'

Een mooi verschijnsel, vindt wetenschapper Kingma het bestaan van prijsvraagliefhebbers. 'Ze halen hier evenveel voldoening uit als anderen uit een baan en hebben zich ontwikkeld tot creatieve professionals die telkens nieuwe idee뮠verzinnen om hun winkans te vergroten of bedrijven te slim af te zijn.'

Er is geen specifiek onderzoek gedaan naar de motivaties van prijzenjagers. Wel blijkt dat een deel van de groep gevoelig is voor verslaving, vertelt Kingma. 'Zolang anderen geen last hebben van deze verslaving, wordt het niet als probleem beschouwd.' Bianca erkent dat ze een tijdje verslaafd is geweest. 'Na Planet Race ben ik gaan minderen. Mijn man klaagde dat ik hem verwaarloosde.'

Hoewel ze aan minder acties meedoet dan vroeger, wint ze nog geregeld. Ze dankt haar succes aan veel geluk. 'En ik probeer altijd te bedenken welke reactie degene die de prijs organiseert, zou willen.' Haar specialiteit is radio. 'Ze kiezen mij omdat ik erg enthousiast overkom.' Van trucjes, zoals valse namen of iets meerdere keren insturen, houdt ze niet.

Freek Bimans denkt echter niet dat geluk zijn succes verklaart. Onder een valse vrouwennaam mailt hij vlug even het tijdschrift Elle om een f?te winnen. Het zijn juist de trucjes die het hem doen, stelt hij. Zo speelt hij mee op vijfentwintig namen. Hij wisselt constant zijn e-mailadressen. En hij heeft een 'dynamisch IP-adres', zodat zijn computer als afzender niet te traceren is. Sindskort beschikt hij over een postbus. 'Dan kan ik behalve op mijn adres en dat van mijn ouders nu ook daar prijzen laten bezorgen.'

Om te zorgen dat hij niet op de zwarte lijst van bedrijven belandt, speelt hij nooit onder zijn eigen naam. Behalve bij reizen, want dan moet het ticket op de goede naam staan. Wekelijks dingt hij mee naar ruim vijfhonderd prijzen. Op zijn computer staat een speciaal programma, Roboform, dat alle gegevens van meerdere fictieve figuren in een druk op de knop invult. 'Dan druk ik telkens op de back-knop en weer op zend. Zo kan ik makkelijk een paar honderd keer reageren.'

Ook sjoemelen met zijn leeftijd is voor hem geen probleem. Hij heeft gemerkt dat 30 een goede leeftijd is om in te vullen. Op seniorensites is 58 volgens hem vaak de winnende leeftijd. 'Maar laatst heb ik gewonnen als een 86-jarige oma. Ik moest een recept insturen waaraan ik goede herinneringen had. Nou, dat recept heb ik ergens uit gekopieerd. Op het formulier schreef ik dat ik het altijd met Kerstmis maak en dat de kleinkinderen ervan genieten.'

Ook zijn drie dochters van 4, 6 en 9 jaar worden ingezet om prijzen te winnen. Zij kleuren per maand ongeveer honderd kleurplaten in. Met succes. 'Ach ja, we sjoemelen soms met hun leeftijd. Dan zeggen we dat ze een jaar jonger zijn', zegt Bimans om het artistieke talent van zijn kroost te verklaren.

Mensen die een keer meedoen met prijsvragen maken volgens hem geen enkele kans meer door toedoen van deelnemers zoals hij. 'Als je veronderstelt dat de spelregels gelijk blijven, zou dat inderdaad kunnen gebeuren', denkt Kingma. 'Dan ontstaat er een select groepje dat deze trucs toepast. De prijzen zullen dan bijna altijd naar hen gaan. Maar als de regels worden aangepast, waardoor het voor hen moeilijker wordt de trucs toe te passen, maken mensen die eenmaal meedoen nog steeds een kans.'

Organisaties die de acties organiseren, zoals Sky Radio 101 FM, RTL Nederland en Unilever vrezen de fanatiekelingen niet. 'We weten wel dat er zo'n groep bestaat. Sommige trucs, zoals meerdere e-mailadressen van 驮 afzender, hebben we vaak wel door', zegt Chris Potter van Sky Radio 101 FM. 'Andere trucs misschien niet, maar er blijven genoeg prijzen over voor anderen.'

Van de prijzen leven kunnen de beide liefhebbers niet. Bianca verkoopt of ruilt soms haar prijzen. Bimans geeft de spullen die hij niet nodig heeft, weg. 'De rest is een leuk extraatje voor mijn gezin', zegt hij. Binnenkort gaat hij een paar dagen met zijn vrouw naar Londen, vorige week gewonnen. 'Mijn dochters hoeven zich niet te vervelen hoor. Zij hebben afgelopen dinsdag een spelcomputer gewonnen', zegt hij tevreden. 'Daar draait het bij ons thuis om. Winnen, winnen, winnen.'

Copyright: de Volkskrant
bron: De Volkskrant, 7maart 2005

 

Nou zo hoeft het voor mij dus echt niet en voor mijn leden in mijn forum dus ook niet, maar jammer genoeg gebeurt dit dus duidelijk wel in de diverse fora en sites.
Freek en Bianca zijn bekende in de prijsvragenwereld, jammer dat ze niet hun echte namen hebben gebruikt, als je dan toch zo trots bent op hoe je van alles wint op valse manieren kun je ook je echte naam wel vermelden lijkt me, maar blijkbar is alles vals en gelogen als het om deze mensen gaat.

Ik blijf maar fijn hangen op mijn eigen stekie waar men dit soort praktijen wel achterwege laat en gezellig met elkaar omgaat en elkaar echt helpt!

 

Reacties (0) Trackbacks (0)

Nog geen reacties


Geef een reactie

Nog geen trackbacks.